Harjoitusryhmät

Hapkidoa harrastetaan Alajärvellä harjoitteluryhmissä.

Nuoret yli 13v ja seniorit

Tavoitteet ja toiminta

- tarjota hyvä vaihtoehto kunnon ylläpitämiseen ja itsepuolustustaidon oppimiseen. - mahdollisuus kansainväliseen kontakteihin. - tarjota yli "kolmekymppisille" mahdollisuus tulla mukaan lajin pariin, johon on joskus halunnut mutta ei ole tullut lähdettyä. - kohentaa kuntoa ja notkeutta sekä kehittää kordinaatiota. - tuoda harrastajan arkipäivään aivan uutta ja mielenkiintoista sisältöä. - opettaa tehokas itsepuolustustaito

Harjoittelu

Tavallinen harjoitus alkaa hengitystekniikalla ja alkuverryttelyllä, joka koostuu venytyksistä ja lihasten lämmittelystä. Normaalisti tehdään potkuja, käsitekniikoita ja kaatumisia. Harjoituksen lopussa on yleensä pieni kunnonkohotus ja venyttelyä. Harjoitus loppuu meditointiin.

Lisäksi harjoittelemme ottelutekniikkaa, jolloin laitamme suojavarusteet päälle (hanskat, säärisuojat, hammassuojat). Hyvin useasti pidämme myös mattopainiosioita harjoitusten yhteydessä.

Vyökokeet

Tullakseen hyväksytyksi vyökokeeseen tulee harrastajan täyttää tietyt vaatimukset. Luonnollisesti taitotason tulee olla sellainen,kuin kyseessä olevan vyökoe edellyttää, lisäksi harrastajan tulee harjoitella tietty vähimmäisaika. Vähimmäisaika on eripituinen riippuen suoritettavasta vyöarvosta. Vähimmäisaika kasvaa, mitä korkeammalle mennään vyöarvoissa. Harrastajalla tulee olla myös riittävästi harjoituskertoja, ennen kuin voi pyrkiä vyökokeeseen.

Iän mukanaan tuomat rajoitteet eivät ole esteenä vyöarvon korottamiselle. Varttuneempi hapkidoin (Hapkidon harrastaja) voi osoittaa osaamisensa myös muuten kuin tekemällä tekniikat nuoren voimalla ja vauhdilla. Hänen on pystyttävä paikkaamaan näitä puutteita ymmärtämällä Hapkidon perussäännöt ja tekniikoiden toimivuuden periaatteita, sekä osattava myös opettaa näitä asioita.

Valmennuksesta vastaa: Petteri ja Ville